Autismul virtual: ce trebuie să știm

Excesul de tehnologie de la vârste foarte mici poate duce la tulburări din spectrul autist

De curând am aflat de existența autismului virtual și am fost interesată să aflu mai multe detalii. Se pare că această nouă afecțiune a fost diagnosticată de câțiva ani de către specialiști, iar cauza este tehnologia. Părinții își lasă copiii mult timp în fața ecranelor( telefon, tabletă, televizor) să poată să se ocupe de unele treburi din casă, fără să se gândească de efectele negative pe care le poate avea folosirea prelungită asupra celui mic.

Cred că toți cunoaștem părinți care îi dau telefonul bebelușului pentru a putea sta liniștit la masă, în oraș sau când sunt în vizită. Dar oare știu cât de mult îl afectează pe cel mic?

Pentru că îmi doresc să trag un semnal de alarmă asupra folosirii în exces a tehnologiei asupra copiilor, am rugat pe dr. Paula Heljoni, medic rezident psihiatrie pediatrică, să ne lămurească in legătură cu autismul virtual.

Mă numesc Paula Heljoni, sunt medic rezident pe specializarea Psihiatrie Pediatrică. Îmi place să îmi dedic timp pentru lucrurile/activitățiile care îmi fac plăcere și care contribuie la o viață sănătosă: călătorii, plimbări în natură, sport, dans, ieșiri cu prietenii, citit, vizionând filme, savurând mâncarea și cafeaua, etc.
Cred că prevenția bolilor, atât fizice cât și psihice, este extrem de importantă și necesară, iar acest lucru îl putem face doar prin educație.

Ce este autismul virtual și cum se deosebește de afecțiunea clasică?

Autismul este o tulburare pervazivă de dezvoltare, de natură neuro-biologică, o tulburare de neuro-conectivitate (anumite regiuni din creier prezintă ori prea multe, ori prea puţine legături neuronale).

Ceea ce denumim tulburări de spectru autist (TSA) sunt, de fapt, o serie de comportamente şi caracteristici pe care le întâlnim la copilul respectiv. Aceleași elemente se regăsesc și la „autismul virtual”. Singurele deosebiri fiind istoricul de expunere la tv, smartphone, tabletă, laptop mai multe ore pe zi (>4 h) și remiterea simptomatologiei la 1-2 luni de la încetarea expunerii în fața ecranelor.

Cât de des este întâlnit autismul virtual?

Este întâlnit din ce în ce mai des la copiii sub 3 ani. Perioadă în care creierului copilului se dezvoltă foarte mult, ai căror părinți își iau o „bonă ieftină”, plasând copilul în fața televizorului sau tabletei, având liniște și pace ore întregi.

Nu pot sa vă spun o statistică exactă pentru că nu există în DSM-V sau ICD-10 diagnosticul de „autism virtual”(doar autism infantil), dar este acceptat de tot mai mulți specialiști din întreaga lume.

Care sunt simptomele?

Creierul copiiilor se dezvoltă enorm în primii 3 ani. Acesta crește și formează un număr mare de neuroni și celule nervoase specializate, precum și un mare număr de sinapse.
Pentru a se dezvolta optim, copilul învață din mediul înconjurător, din ceea ce vede, ce aude, ce simte prin organele sale de simț.

Simptome întâlnite:

  • copilul nu știe cine e mama, tata și nu caută obiectele ascunse
  • copilul nu explorează mediul la fel de mult ca cei de vârsta lui sau nu explorează deloc mediul
  • copilul nu cere aprobarea vizuală
  • copilul nu interacționează cu alți copii
  • nu inițiază un joc
  • copilul nu răspunde la unele sunete din jur
  • miroase obiectele sau le linge, se leagănă, lovește cu obiectele sau flutură mâinile ori merge pe vârfuri, se învârte în cerc
  • nu suportă unele texturi (de exemplu jucării de plus) sau are preferințe alimentare, prezentând tulburări în alimentație (de exemplu preferă să mănânce doar piure sau alimente semi-lichide)
  • crize puternice de plâns, copilul se calmează greu și crizele par să apară din senin
  • copilul nu înțelege comenzi simple
  • copilul nu răspunde când îl strigi pe nume
  • copilul nu face contact vizual
  • are mișcări repetitive, stereotipii (exemplu: își flutură mâinile)
  • nu se joacă cu nimeni
  • evită apropierea fizică, nu cere în brațe sau nu îi place să fie ținut în brațe
  • dezvoltare motrica întârziată
  • întârzieri în dezvoltarea limbajului sau tulburări în dezvoltarea limbajului, de exemplu nu vorbește sau, dacă o face, fie repetă cuvinte (ecolalia), fie are fixații pentru anumite subiecte sau repetă o întrebare la nesfârșit
  • nu imită gesturi, activități sau sunete
  • nu răspunde la întrebări, chiar și non-verbal, nu cunoaște părțile corpului
  • nu arată cu degetul

Există tratament pentru autismul virtual?

Expunerea la mediile virtuale privează copilul de descoperirile tactile, olfactive, de crearea unor raporturi în spațiu cu privire la obiecte, de explorarea mediului și a propriului corp, îl privează de o dezvoltare firească.
Tratament este renunțarea complet la a mai expune copilul la ecrane. Integrarea lui în familie/mediu ajută la dezvoltarea neuro-cognitiva și neuro-motorie prin joc si explorare.

Ce recomandă specialiștii pentru prevenția autismului virtual?

Academia Americană de Pediatrie a transmis anumite recomandări, bazate pe 49 de studii de specialitate. Acestea subliniază:

  • < 18 luni, copilul nu are voie să stea deloc în faţa micilor ecrane
  • între 18 şi 24 de luni – maximum 30 de minute/zi şi numai cu un adult în preajmă, care să îi prezinte şi să îi explice ce se întâmplă la televizor,
  • între 2 şi 6 ani – maximum o oră/zi
  • între 6 şi 12 ani – maximum 2 ore/zi
    De fiecare dată când cei mici interacţionează cu ecranele, trebuie verificată calitatea programelor urmărite.

Pe dr. Paula Heljoni o găsiți la Spitalul Clinic de Urgență Louis Țurcanu, dar și în mediul online, pe Instagram, unde postează multe informații valoroase.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ro_RORomanian