Greutatea in sarcina

  • Sarcina
Greutatea in sarcina Mama lui Vladimir

Cate kilograme e sanatos sa acumulez in sarcina?

Greutatea in sarcina este un subiect care preocupa multe viitoare mamici. Si eu m-am numarat printre ele, imi era teama ca voi acumula multe kilograme si imi va fi greu sa scap de ele dupa ce voi naste.

Cand am ramas insarcinata, aveam o greutate normala pentru inaltimea mea. Cei drept nu am prea avut probleme cu greutatea, mereu am reusit sa o tin sub control cu o alimentatie sanatoasa. La capitolul sport nu am stat niciodata bine, exercitiul fizic pe care il faceam in fiecare zi era mersul pe jos. In loc sa iau autobuzul pana la serviciu, preferam sa merg 15-20 de minute pe jos.

Dupa ce anunti ca urmeaza sa vina bebe, vei tot auzi ca „trebuie sa mananci pentru doi”. Asta nu inseamna ca trebuie sa mananci dublu. Multe viitoare mamici cad in aceasta capcana si acumuleaza mai multe kilograme decat ar trebui.

Numarul de kilograme pe care o femeie insarcinata e sanatos sa le acumuleze in sarcina este variabil. Depinde foarte mult de cate kilograme aveai inainte de a ramane insarcinata.

Daca mama este subponderala este in regula sa acumuleze pana la 18 kg, dar daca mama are deja niste kilograme in plus, medicii recomanda sa nu depaseasca 11 kg.

Pentru viitoarele mamici care au greutate normala, cresterea in greutate poate varia intre 11 si 16 kilograme.

Consuma alimente sanatoase

Este foarte important pentru tine si bebelusul tau sa ai o alimentatie echilibrata. Nu trebuie sa sari peste mese, si chiar e indicat sa ai niste gustari intre ele.

La scurt timp dupa ce am aflat ca sunt insarcinata, cand ma trezeam, trebuia sa mananc ceva neaparat, altfel mi se facea rau. Asa ca, nu sariti peste micul dejun. Aveti nevoie de energie.

In fiecare zi ar trebui sa consumati fructe si legume. Nu uitati ca trebuie spalate bine, mai ales acum ca sunteti insarcinate. Nu ati vrea sa va pricopsiti cu toxoplasmoza.

De asemenea, carnea sa fie foarte bine gatita, pentru ca si ea poate sa fie infestata cu toxoplasma sau salmonella.

Pe perioada sarcinii, e indicat sa consumi multe lactate. Evita lactatele nepasteurizate, asa ca verifica etichetele inainte de a cumpara ceva, pentru siguranta.

Nu exagera cu portiile de mancare, cum spuneam mai sus, „sa mananci pentru doi” este doar un mit.

Daca esti mare amatoare de cafea, ar trebui sa reduci cofeina la maxim 200 mg/ zi. O cafea cu lapte pe zi este in regula, dar nu uita de continutul de cofeina din ciocolata sau ceai.

In perioada cand am mers la birou, in fiecare zi imi luam cate o cafea cu lapte. Am pastrat obiceiul si in perioada post partum. Nu cred ca puteam functiona fara cafea din cauza oboselii.

Cate kilograme e bine sa acumulezi in functie de trimestru

In primul trimestru de sarcina, greutatea corporala a mamei ar trebui sa creascăanesemnificativ, cu jumatate pana la doua kilograme. Daca cresterea in greutate este mai mare, ar fi bine sa iei legatura cu medicul, sa te sfatuiasca ce este de facut. O scadere alarmanta in greutate este, de asemenea, un motiv pentru care trebuie sa mergi la medic.

In cel de-al doilea trimestru de sarcina, cresterea in greutate trebuie sa fie graduala și constanta – câte o jumatate de kilogram pe saptamana. Daca se trece de aceasta limita se recomanda observarea cu atentie a obiceiurilor alimentare si corectarea lor.

Si in trimestrul al treilea este sanatos sa se ia cate maximum o jumatate de kilogram pe saptamana. Chiar daca ultimul trimestru este mai greu si multe dintre mamici sunt deja in concediul prenatal, nu uitati de activitatea fizica. Stiu ca tentatia de a sta in pat sa va uitati la seriale pe Netflix e mare, dar iesiti afara la plimbare.

Eu toata ziua eram singura acasa, dar in mare parte nu aveam stare. Faceam curatenie, mancare si in fiecare zi ieseam sa ma plimb in parc, desi eram singura.

In ultimul trimestru au inceput si picioarele sa se umfle si doar o singura de pereche de incaltaminte am mai putut purta. Dar asta nu m-a oprit sa fac plimbarile zilnice.

Poftele in sarcina

Multe mamici cred ca daca apare vreo pofta de vreun aliment, inevitabil trebuie indeplinita altfel bebelusul pateste ceva.

Cele mai cunoscute asa-zise consecinte se refera la riscul unui avort spontan sau la probabilitatea ca micutul sa vina pe lume cu semne corporale în forma alimentului dorit si neconsumat când intervine pofta. Asta este doar un mit!

Toate acestea nu fac decat sa imbogateasca folclorul superstitiilor si sa predispuna viitoarea mama la un surplus de kilograme, care intr-adevar poate fi periculos.

In cazul meu poftele au aparut in jur de saptamana 10 de sarcina, voiam pepene verde si era ianuarie. Din pacate pentru mine nu se gaseste chiar oriunde, asa ca a durat cateva zile pana am gasit undeva. Dar nu s-a intamplat nimic daca nu am mancat atunci cand am avut pofta (aviz viitoarelor mamici care sunt speriate cand nu isi satisfac poftele).

Pofta de bere a fost cam pe tot parcursul sarcinii, desi inainte nu imi placea prea tare. Am mai luat cate o inghititura din cand in cand, dar dupa cum stiti, alcoolul nu este recomandat in sarcina. Dauneaza bebelusului!

Au mai fost si alte pofte nesanatoase pe parcurs, dar le-am tinut in frau, altfel luam prea multe kilograme si greutatea in sarcina ar fi fost dubla. Aveam destul de des pofta de burgeri si pizza.

Pentru ca am avut o alimentatie echilibrata, nu am cedat poftelor, am facut miscare in fiecare zi greutatea in sarcina acumulata a fost de 13 kilograme.

Voi ce greutate ati avut in sarcina?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *